学生科研

学生科研

外语学院巴别论坛之“学贯中西”研究生学术沙龙本周主题预告(2014-3-13)

发布者:系统管理员   发布时间:2014-03-10

        时间:201431306:30

       

        地点:东五201(西)

 

 

1. 报告人: 12级英语语言文学孙�

 

题目:A Tentative Study on Dubbing Translation of English Films

 

摘要(Abstract)The thesis tries to explore areas of film dubbing translation which is less studied both at home and abroad. It starts with some basic aspects of film dubbing translation: its definition, characteristics, constraints and the differences between dubbing and subtitlingthe two methods adopted at present for film translation. The thesis also provides several strategies for film dubbing from two perspectives. The first perspective is about synchronization and the second one is dealing with cultural factors. In terms of synchronization, the author uses real film dubbing examples to show how to translate according to the rhythm, rhyme and action of the actors. As for coping with the cultural differences, methods like reconstruction, modification and liberal translation are recommended.

 

关键词(Keywords):dubbing translation; synchronization; cultural differences

 

 

2. 报告人12级英语语言文学饶佳慧

 

题目:后殖民主义视角关照下的法农和鲁迅

 

摘要:关于后殖民主义的探讨从1970年开始在学术界盛行,它被广泛地应用于文学批评领域。作为涉及到殖民者和被殖民者之间关系的话语体系,后殖民主义被越来越多的有识之士用来对抗西方列强主义遗留下来的精神殖民,同时重塑被殖民地人民的自我认知。法农是后殖民主义的一个明显符号。他生于法属马提尼克岛,虽然是黑人,但是从小却接受着精英式的白人教育。这样一个复杂的生活背景让他有能力洞悉在白人精神价值作为统治地位的黑人社会中人们的精神世界。他的一生都在致力于黑人民族以及所有第三世界民族的解放,其作品《黑皮肤,白面具》,《大地之不仁》等都成为后殖民主义关照下被广泛讨论的作品。而鲁迅,尽管生在半殖民地半封建主义的中国,无论从历史背景还是写作风格都和法农相差巨大,但是同样作为中国的“民族魂”,鲁迅用其尖锐的笔锋刺激着中国愚民的神经,从某种程度上抑制了中国向全殖民地的发展。他对中国历史文化的前殖民视角可谓是对后殖民主义的一种验证和补充。

 

关键词:后殖民主义;文学对比;法农;鲁迅

 

 

 

3. 报告人:  12级英语语言文学 杨国伟

 

题目:《橘子不是唯一的水果》:后现代主义叙述下的身份构建

 

Abstract: Oranges Are Not the Only Fruit is the debut novel of Jeanette Winterson, a lesbian and feminist who constantly questions the traditional notion of novel writing. Oranges Are Not the Only Fruit blurs the line between autobiography and fiction by fusing facts with biblical stories, legends and fairy tales; metafictional skills and parodies are also employed. The experiment serves as means to criticize mainstream ideology and to strike down binary position concerning the construction of identity.

 

Keywords: Oranges Are Not the Only Fruit, Post-modernism, Identity, Lesbian.

 

 

4. 报告人: 12级英语语言文学汤梦颖

题目:木心与比较文学——以木心口述《文学回忆录》为例

 

摘要(Abstract)木心被认为是深解中国传统文化的传奇人物。20131月,木心口述、陈丹青笔录的《文学回忆录》问世。笔者通过自己的阅读发现其中蕴含着丰厚的比较文学思想。具体而言,其比较文学思想可概括为:1、亦庄亦谐;2、具有宏观视角;3、关注世界文学的共通性;4、着眼于中国文学的弊端;5、寻求自我定位、自我教育。《文学回忆录》可读性极强,极具学术价值,值得国内学术圈的重视。

 

关键词(Keywords木心;《文学回忆录》;比较文学

 

 

5. 报告人12级英语语言文学廖帮磊

题目 《月亮和六便士》读书报告

 

摘要:威廉·萨默赛特·毛姆的小说《月亮和六便士》,是一本关于梦想与追寻的书,小说讲的是,一个英国证券交易所的经纪人斯特里克兰德,本已有牢靠的职业和地位、美满的家庭,但却迷恋上绘画,像“被魔鬼附了体”,突然弃家出走,到巴黎去追求绘画的理想。他的行径没有人能够理解。他在巴黎不仅肉体受着贫穷和饥饿煎熬,贫病交加,躺在小阁楼里奄奄一息,若不是朋友相救,几乎一命呜呼。而且为了寻找表现手法,精神亦在忍受痛苦折磨。经过一番离奇的遭遇后,他最后离开文明世界,远遁到与世隔绝的塔希提岛上。他终于找到灵魂的宁静和适合自己艺术气质的氛围。他同一个土著女子同居,创作出一幅又一幅使后世震惊的杰作。在他染上麻风病双目失明之前,曾在自己住房四壁画了一幅表现伊甸园的伟大作品。但在逝世之前,他却命令土著女子在他死后把这幅画作付之一炬。

 

关键词:《月亮和六便士》,斯特里克兰德,追求,绘画

 

 

 

热忱欢迎广大师生积极关注和参与! 

          外语学院研究生科

外语学院研究生会

20143 10

 

 

联系我们

电话:0571-88206044

邮编:310058

地址:杭州市余杭塘路866

官方微信学生会微信